
Какво представлява бизнес етикета?
Етикетът е това, което прави комуникацията със съвременния предприемач, мениджър или професионалист приятна. Той дава възможност за удобно общуване, работа в мрежите и комуникация.
Какво представлява съвременният бизнес етикет?
Бизнес етикетът е принципът за поведение в света на бизнеса в често повтарящи се ситуации.
Например ситуации на представяне на партньорите един на друг, поздравяване, сбогуване, посрещане и изпровождане на гости, размяна на визитни картички и водене на преговори. И дори електронната кореспонденция с клиенти и телефонните комуникации по същество също се подчиняват на общоприетите норми на учтивост.
Сигурно ще се съгласите, че е много по-приятно да общуваш с човек, който уважава времето на другия и ясно разбира границите на другите хора. Това е смисълът на съвременния бизнес етикет.
Вече е абсолютна тенденция цели екипи да се обучават на правилата за добро възпитание. Абсолютно всички – от изпълнителните директори и мениджърите по продажбите до секретарките и администраторите – се учат как да се държат компетентно в света на бизнеса.
Какви подвидове на етикета има?
Етикетът се разделя на:
- Социален етикет (използван в ежедневието);
- Бизнес етикет (в работни ситуации);
- Етикет на масата (в ресторанти/кафенета);
- Дигитален етикет (поведение в месинджър, кореспонденция);
- Етикет на гостите (при гостите) и други.
Съвременният бизнес етикет се основава на три основни принципа:
1.Спестяване на време.
Нaпример, често срещана работна ситуация е, когато група мъже и жени чакат във фоайето на партера за асансьора на офиса. Кой ще влезе пръв в него?
Обикновено чувам различни отговори: жената или мъжа.
Но според деловия етикет, когато няма разлика между половете и всички сме колеги или служители, в асансьора се качва този, който стои най-близо до него. Защо? За да не караме останалите да чакат. В света на бизнеса времето е пари.
Така че същата тази любезност, когато сме помислили за госта, осигурили сме например подходяща подготовка за събитието, може да спести много ценно време.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ... 5 думи, с които никога да не описвате себе си 8 начина да преодолеете спада в работата си в края на годината 10 тайни как да си намерите добра работа в рамките на месец
2.Подчинение
Бизнес етикетът също се основава на субординацията. Това е уважение към хората с по-висок ранг и статут.
Така например според основите на офис гостоприемството секретарките винаги сервират чай/кафе и освежителни напитки в зависимост от статута на госта. Колкото по-висок е статутът, толкова по-приоритетно ще бъде обслужването им.
3.Комфорт
Третият принцип е свързан с комфорта. Всичко, свързано с етикета, е много логично. Така е и с всяко правило.
Целта му е да направи комуникацията и всеки бизнес контакт удобен и комфортен за гостите или колегите.
Например напълно логично е при посрещане на гост първият човек, който преминава през офис пространството, да е посрещачът: той знае къде да отиде и къде да води човека след себе си. По този начин осигуряваме комфорт и помощ на гостите да не попаднат в неприятна и неудобна ситуация.
Основни правила на бизнес етикета
1. Облечете се подходящо
“Облечи се подходящо” – тази поговорка е актуална и днес.
Външният вид не е само уважение към себе си, но и уважение към партньора ви. Клиентите ви оценяват като професионалист по външния ви вид.
Освен това външният вид е това, което “говори” за вашата компания и създава нейния имидж. Вашата задача, според мен, е да създадете имидж на компания, на която може да се има доверие и която прави сериозно впечатление.
Най-строгите изисквания към външния вид на компаниите, в които е важно да се демонстрира надеждност и консерватизъм, обикновено са банките и застрахователните дружества.
Но бих ви посъветвал да се придържате към тези основни правила за външен вид:
- Избягвайте да носите на работа трикотаж, дантелени блузи и прозрачни материи.
- Избягвайте прекалено тесни дрехи и къси поли.
- Уверете се, че гримът и парфюмът са подходящи, а маникюрът е дълъг и добре поддържан.
- Избягвайте да носите високи токчета и чорапогащи.