Какво представлява бизнес етикета?

2. Спестете време на партньорите и колегите си

Спестяването на време в областта на етикета означава много. Затова винаги пристигайте навреме, оставайте навреме, не казвайте нищо излишно и не ги карайте да чакат.

Някои компании например извършват подготовка за срещата (проверка на техническите аспекти) още когато клиентите или партньорите са пристигнали. Това не само създава впечатление за неподготвеност, но и отнема време. Ето защо етикетът е свързан и с предварителната подготовка.

3. Не използвайте конфликтни думи

Конфликтогените са думи, които могат да предизвикат конфликт. Примери за конфликтогенни думи и фрази:

  • Не знам
  • Вашият проблем
  • Не мога да ви помогна и т.н.

4. Научете се да слушате и да чувате другите

Етикетът се отнася до това как да водим добър разговор и да използваме речеви формули, които са подходящи в работни ситуации.

Вежливият човек е човек, който е разговорлив, съпричастен, приятелски настроен и приятен.

В ситуация на изчакване например е важно не само да предложите на госта напитка, но и да започнете  разговор с него. За какво можете да говорите? Неутрални теми, които няма вероятност да предизвикат конфликт и са в рамките на етикета.

5. Критикувайте насаме и хвалете публично

Това правило е особено валидно за ръководителите. Етикетът за ръководители също е свързан с това. Не бива да се провеждат публични “разяснителни срещи”.

6. Когато отказвате молба, посочете причина – учтиво е да го направите.

Ако откажете бизнес предложение или разговор, който не ви интересува, най-добре посочете причината за отказа. Това е учтиво и гарантира, че бизнес отношенията няма да се развалят.

7. Изберете правилния канал за комуникация

С развитието на технологиите много бизнес въпроси се решават чрез месинджър. Но това е частно пространство. И преди да пишете на партньор или клиент в месинджър, трябва да поискате съгласие. Същото важи и за социалните медии.

8. Обърнете се към лицето, когато то се представя.

Ако лицето се представи като Марина, то очаква да се обръщат към него по този начин.

Ако общувате по имейл, обърнете внимание на подписа. Подписът на колегата ви подсказва дали трябва да се обръщате към него само с първото му име или с името/фамилията му.

А задачата на учтивия човек е да мисли за комфорта на своя гост, колега и партньор.

Според моите наблюдения именно идеите за вежливост помагат да се направи по-приятна не само работата с клиенти, но и екипната работа между служителите. В края на краищата всяка работа в екип ще бъде по-приятна, ако ценим и уважаваме времето си и общуваме учтиво и приятелски.

Затова не забравяйте да се запознаете с бизнес етикета. Тoй винаги ще ви бъде полезен.

Полезно

Leave a Reply