Кои са 10-те ключови поведенчески умения за успех в ИТ-сферата?

За да постигнете успех във всяка професия, ви трябват два вида умения: професионални умения и комуникационни умения. Професионалните умения се отнасят до реалните професионални умения и компетенции: писане на код за програмистите, познания за интерфейси и т.н. Под “комуникациони умения” се разбират универсални умения като общуване с хора, емоционална интелигентност, работа в екип и други.

Разликата между професионалните и комуникационните умения, която експертите подчертават, е възможността за сертифициране на дадено умение, изчисляването му в количествени единици. По този начин е възможно да се потвърди квалификацията на програмиста, като се представи диплома от катедра по програмиране или сертификат за завършен курс по език за програмиране с броя на часовете, прекарани в обучението. Никой обаче няма да ви издаде сертификат, че сте открит и комуникативен човек, а това също са много ценни качества за професионалната кариера. 

Защо ИТ специалистът се нуждае от комуникационни умения?

Този въпрос може да се зададе от хора, които са се заблуждавали, че ИТ специалистите са самостоятелни и независими интроверти, които създават цифрови шедьоври на бъдещето и ще преобърнат света.

В действителност обаче нещата стоят по друг начин – ИТ специалистът има нужда от нещо за ядене, така че трябва да продаде шедьовъра си. Затова трябва той да комуникира или директно с клиента, или с ръководителя на проекта, който поставя задачата за изпълнение на поръчката. Освен това трябва да планира времето си, да спазва крайните срокове и да нанася корекции във вече свършената работа (без да се изнервя). Затова той се нуждае от комуникационни умения.

Какви комуникационни умения са необходими на ИТ специалистите?

Ако, например, успешната работа в някое предприятие се предопределя от скоростта на конвейера, то за ИТ компаниите тя се определя от комуникационните умения, които са ключови дори на ниво редови изпълнител.

Ето кои са уменията, без които изобщо няма какво да се прави в ИТ индустрията:

1. Управление на времето 

То не е просто наука за времето, точността и ангажираността, а способността да се определят приоритети, да се изчислява силата, да се разделят големите задачи на по-малки и да се планират действия стъпка по стъпка. Мозъкът първоначално се страхува да поеме големи проекти, които преобладават в ИТ сферата, затова е важно да се научи как да структурира задачите и да планира ресурсите за изпълнението им. Това е единственият начин не само да завършите проектите в срок, но и да запазите жизнеността си, да не се чувствате изтощени и да откриете възможности за самоусъвършенстване.

2. Способност за работа в екип 

Всеки софтуерен продукт винаги е резултат от екипна работа между програмист, дизайнер, дизайнер на оформлението и копирайтър. Разбира се, трябва да има координация и взаимно разбиране между участниците в процеса, което не може да се постигне без умения за работа в екип. Дори когато работите от разстояние и работата ви се координира от ръководител на проекта, вие все пак работите в екип.

3. Умения за общуване

Те включват: способност за слушане, чуване и разбиране, внимателно вникване в детайлите на съобщението, умение за кратко и разбираемо изразяване, опростяване на сложните концепции за клиента, умението да се подчертават основните моменти, да се набляга на ползите и предимствата, възможността за определяне на резултата от преговорите (условия, плащане, желания, подобрения и други подробности), както и учтива настойчивост.

4. Емоционална интелигентност 

Тя се състои от два еднакво важни компонента – способността да се контролират собствените емоции и способността да се разбират емоциите на другите хора. Емоционалната интелигентност помага за бързото разпознаване на неудовлетвореността или съмненията в събеседниците, желанията и очакванията на другите и за незабавното адаптиране към действията и емоциите при преобладаващи обстоятелства.

ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ...
Какво притежават успешните хора?
Съвременни мероприятия за сплотяване на екипа
Индивидуална кариерна карта за развитие

5. Памет и концентрация 

Можете да проявявате колкото си искате разбиране към колегите и клиентите, но ако постоянно забравяте имената им или не можете да си спомните за какво сте се договорили миналата седмица, резултатите от работата няма да са високи. Това важи за всички, без изключение: мениджъри продажби, разработчици, дизайнери, ръководители, подчинени.

6. Творческо мислене 

ИТ технологиите са една от областите, привличащи креативни хора, които могат да мислят нестандартно и да намират нови решения. Монетата има и друга страна: ако не сте много креативни, а умеете да следвате само инструкциите, като изпълнявате последователно действия, сякаш на поточна линия, тогава ще ви бъде трудно да се реализирате в сферата на ИТ.

7. Проактивност 

Съчетава в себе си качества като активност, съзнателност, инициативност и отговорност. Казано по друг начин – важно е да не се пускате по течението, а да предвиждате тенденциите, дори да ги изпреварвате или сами да ги задавате. Това е проактивност в контекста, който ни интересува.

8. Целеустременост и способност нещата да се довеждат до край 

Всички сме наясно с факта, че самите ИТ специалности са доста трудни, дори се твърди, че изискват интелектуални способности над средното ниво. Но за да ги овладеете максимално добре, е необходимо постоянство и способност да не се отказвате по средата на пътя. А пък ако постоянството не е силната ви страна, има вероятност накрая да ви омръзне всичко, да искате да се откажете и да отидете в най-близкия супермаркет, за да си намерите работа.

9. Ориентация към клиента 

Ако не разбирате какво иска клиентът ви, е малко вероятно да създадете продукт, който да го удовлетвори и да го накара да стане щедър. И това не се отнася само за висшия мениджмънт, който говори директно с клиентите. Обикновеният изпълнител трябва да разбере възложителя чрез техническото задание, дори ако то невинаги е ясно и изисква разяснения.

10. Умение за игра на тенис на маса 

Това е хубаво, но какво общо има с ИТ? Защото почти всяка голяма ИТ компания разполага със зона за отдих с възможност да разпуснете малко след работа. Там почти винаги има и тенис маса. И както разбирате, тези, които са дошли да работят в компанията малко по-рано от вас, вече са се научили да играят, дори и да не са знаели как да го правят преди. Ето защо е време да започнете да усвоявате тенис на маса, за да покажете уменията си и да правите компания на новите си колеги!

Разбира се, всяко от тези умения се изисква в различна степен, в зависимост от това с какво точно се занимава IT-компанията. Ясно е, че мениджърът, който общува с клиенти, се нуждае в по-голяма степен от комуникационни умения, отколкото уеб дизайнерът, който работи само с прекия си началник. Но в крайна сметка всеки се нуждае от всички тези умения.

Полезно

Leave a Reply