Какво представлява методът “not to do list”?

Методът “not to do list” , наречен още “какво да не правя” или “обратен метод”, се отнася до нещата, които биха ни попречили по пътя към целта.

Основната задача при тази техника НЕ е да съставите списък с недостатъците си, а да определите конкретно какво ви дърпа назад. Можете като за начало да се опитате да посочите десет неща, върху които да помислите. След това се опитайте да спрете да ги извършвате, после допълнете списъка с още десет неща и постепенно започнете да прилагате плана “какво да не правите”.

“Обратният” метод означава, че безусловно и уверено зачерквате от живота си действие след действие, като вместо към тях насочвате вниманието си към полезните дейности. Обикновено резкия отказ от даден навик или действие е доста трудно, затова е най-добре първоначално да се замени с друго, близко до него, като по този начин плавно и неусетно ще се отдалечим от проблема. В противен случай вероятността бързо да се откажем от промяната и да се върнем към стария си начин на работа е много голяма. Много хора обаче не го разбират и предпочитат да започнат новия си живот рязко, затова и често действията им се оказват неуспешни. 

Като за начало бихте могли да вземете най-лесния елемент от списъка си и да го замените с нов полезен навик. Например, ако седите в офиса по цял ден, опитайте се на всеки няколко часа да се разхождате поне десет минути или да се разтягате. Редувайте – първо едното, а след това другото.

Какво съдържа списъкът “Какво да не правя”?

Преди да пристъпите към действие, задайте си въпроса “Сигурен ли съм какво точно искам?”.

Ако отговорът ви е положителен, това е похвално.

Има обаче хора, които нямат представа какво искат, но са абсолютно наясно какво не искат. Методът, наречен “какво да не правя”, е особено подходящ именно за тях, тъй като, щом изготвят списък с дейностите, за които са сигурни, че не желаят, много по-лесно ще намерят правилния за себе си път.

ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ...
Какво точно представлява самооценката и как влияе на живота ни?
Кои характеристики на служителите работодателите оценяват високо?
Какво представлява техниката time-boxing?

Списъкът с нещата, които не искате да правите, може да включва например следните дейности:

  • Не пушете твърде много.
  • Не яжте нездравословна храна.
  • Избягвайте да оставяте работата си несвършена.
  • Избягвайте да взимате прекалено много имуностимуланти.
  • Ограничете безцелното сърфиране в интернет.
  • Не си лягайте прекалено късно, за да сте свежи сутрин.
  • Избягвайте да прекарвате прекалено много време пред компютъра.

Вероятно за съставянето на този списък ще ви е нужен повече от един ден, тъй като във всеки един момент може да ви хрумнат още неща. Не е лесно наведнъж да се досетите за всички неща, които пречат на ползотворната ви работа. Затова е възможно да ви отнеме дори седмици да съставите своя списък.

Може да бъдете сигурни обаче, че животът ви ще се промени в положителна посока. Но за да се случи това, не трябва да отлагате повече.

За да успеете да проследите напредъка си, записвайте си какво сте свършили в посока положителна промяна. Ако идеите ви за това какво да направите стават все по-ясни, това означава само едно – в живота ви се случва нещо хубаво.

Въпросният метод е един от най-лесните начини за излизане от почти всяка трудна ситуация или криза, тъй като той може да бъде приложен към всяка задача и всеки план.

Полезно

Leave a Reply