Уместен ли е хуморът в резюмето или на интервю?
Чувството за хумор е относителна и силно субективна категория. Което е смешно за едни, за други е цинично и дори вулгарно на места. От друга страна, ако работодателят и търсещият работа се шегуват на една и съща дължина на вълната, има шанс те да работят заедно по-бързо, ще им бъде по-лесно да заобиколят острите ъгли. Така че трябва ли да включите тази „опция“ по време на интервюто?
Често търсещите работа демонстрират чувство за хумор дори преди личната среща – на етапа на писане на автобиография. Какви ли перли няма да намерите в раздел „За мен“: „весел и ласкав“, „Уча бързо и лесно, защото съм умен“, „нямам малки деца, има домашни любимци“, „зоологически фокусиран върху резултата“, „генетичен работохолик по природа“,” хобита: козметология, пътувания, планински ски, писане на книга на шперплат – като цяло създавам приятен въздух за живот“ и т.н.
Подобни фрази с голяма степен на вероятност ще накарат четящият да се усмихва или да се смее от сърце, докато чете. Но дали те ще доведат кандидата до поставената цел – „да намери работа“? Не е факт.
Защо търсещият работа обикновено използва тази техника? Сред голям брой подобни резюмета, трябва по някакъв начин да се откроите, да привлечете вниманието към кандидатурата си. Най-лесният начин да направите това е чрез фотография и нестандартно представяне на вашите лични качества. За това има мотивационно писмо и раздел „За мен“.
Когато заявителят се шегува умишлено, той може да демонстрира фино чувство за хумор, нестандартно мислене, способността да представя информация по контекстуален начин. Ако такива „бисери“ са написани случайно, това показва неспособността за ясно формулиране на мисли, слабо изразените словесни способности, понякога за нивото на интелектуално развитие и липсата на вкус. Значи, умишлената употреба на шеги е допустима, случайните „бисери“ са само вредни.
Някои кандидати се опитват да се шегуват при изпълнение на профилния кейс, но не винаги удачно. Така, кандидат за копирайтър подхожда творчески към заданието да напише бележка за страница в социалните мрежи по темата: „Организация на работата по оценка на съответствието на продукцията“. В отговор той изпрати поезия. Мислите ли, че са го наели на работа?
Чувството за хумор в интервю за работа се прилага най-добре ситуативно. Ако атмосферата на срещата позволява такъв формат, пошегувайте се със здравето. Тук е приложима техниката small talk. В оригинал това е западноевропейска традиция – изкуството да се изгражда разговор с непознат лесно и просто, да се говори заедно за всичко и нищо, общи приказаки.
Тази техника се основава на доброжелателност, искреност, непринуденост. В този смисъл си струва да използвате хумор в интервюто – да се шегувате умерено, само ако събеседникът е склонен към такава перспектива на разговора, да избягвате социално значими и негативно оцветени теми, да държите дистанция и да не преминавате към неформална комуникация.
Например, един млад специалист беше попитан защо работи дълго време извън специалността си и сега решава да се върне към идеята за придобиване на специализиран опит. Той каза: „Сертифицирането е като първата любов, невъзможно е да се забрави“.
Този отговор прозвучал уместно, предизвикал усмивка и оставил цялостен положителен отпечатък. Друг пример. В отговор на описанието на основната функционалност и зоните на отговорност за свободното място кандидатът отправя отговор: „О, кралството не е достатъчно!“. Той сякаш се шегува, но всъщност проективно предава отношението си към обхвата на работата и перспективите за по-нататъшно сътрудничество. Извод: във всяка шега има зрънце шега. Преди да се пошегувате, помислете как ще бъде възприет това от събеседникът.
Чувство за хумор в интервюто може да включва не само от кандидата, но и работодателя. По правило този формат на разговор ви позволява да създадете позитивно отношение, позволява на кандидата да издиша, да се отпусне и да демонстрира най-добрите си качества и умения в най-удобната среда.
За някои компании възможността да се шегуват на една и съща дължина на вълната е един от ключовите критерии за избор. Например, ръководителят на отдел разказа на търсещия работа за свободното място и, за да подчертае важността на работната площадка в бизнес процеса, той дава аналогия: „Както театърът започва с закачалка, така и лаборатория за тестване започва с приемане на проби“.
Така че, когато използвате чувството за хумор като инструмент за постигане на дадена цел, е важно да вземете предвид контекста. Ако говорим за формат на бизнес комуникация, за участие в строго регламентирано събитие, тогава е по-добре да ограничите в душата си красивите импулси и да оставите шегите настрана. Ако преговорите са частично неформални и събеседниците са в положително настроение, тогава е подходящо да демонстрирате чувството си за хумор. И избягвайте иронията или сарказма, които обикновено имат негативен оценъчен подтекст.
Бъдете винаги напълно подготвени, така че, като чуете стандартен отказ за свободно място: „За съжаление в момента не сме готови да ви предложим работа …“, без да се смущавате, отговорете с усмивка: „Тогава се подгответе както трябва и предложете!”
5 полезни умения, които ще ви помогнат при кандидатстване за работа