Топ тенденции в електронното обучение

Eлектронното обучение в компаниите бързо набира скорост и днес пазарът, оценявайки достойнствата на този подход, активно го използва. Как ще се развие по-нататък дигиталното обучение? Какви тенденции вече са дошли и само ще се развиват?

1. Виртуална и усъвършенствана реалност

Виртуалната и разширената реалност в момента са най-релевантните тенденции в образованието, включително корпоративното. Виртуалната реалност вече не е новост, така че днес разширената реалност се използва по-широко, което ви позволява да се потопите в пространството, без да губите връзка с това, което се случва наоколо.

Виртуалната реалност все повече се използва за развиване на умения за преподаване, способност за справяне с рисковете и извършване на сложни процедури. Разширената реалност ви позволява да предлагате „обучение в момента“ (just-in-time learning). Класическият вариант е студентът да сканира QR кода, за да научи повече за инструмента, технологията или конкретно място.

С демократизацията оборудването за VR и AR тези технологии стават по-достъпни за компаниите. А това означава, че скоро това ще се използва не само в най-големите и най-напредналите компании.

  1. Умен асистент / Chatbot

Популярността на приложенията Siri и Alice показва нарастващата популярност на интелигентните гласови асистенти. Предвид младостта в областта на машинното обучение и изкуствения интелект е трудно да се каже какви тенденции ни очакват в бъдеще. Специалистите са склонни към бързата специализация на чатботите, всеки от които ще може напълно да отговори на въпроса по собствената си тясна тема.

  1. Геймификация и обучение, базирани на игрови методики

Gamification продължава да бъде актуална тенденция през тази година. Компаниите продължават да инвестират в „сериозни игри“ за своите служители и клиенти. Известно е, че механиката на играта работи благодарение на пълното включване на участниците в процеса на обучение и това спомага за повишаване на неговата ефективност.

Традиционните електронни обучения по всяка тема могат да бъдат геймифицирани и проектирани по такъв начин, че участниците да искат да инвестират време и енергия в процес, който традиционно се счита за скучен и труден.

  1. Адаптивно и персонализирано обучение

Персонализираното електронно обучение се състои в адаптиране на съществуващи модули и програми към конкретни групи от хора. Основното предимство за организациите е, че не е необходимо да се създава и представя пълна учебна програма. Вместо това служителите се насърчават да преминат теста. В зависимост от резултатите и заявката, им се предлага конкретен модул, ефективността на който е много по-висока, отколкото в класическата версия на предложението за пълна програма.

Персонализирането навлезе в ученето и се превърна в много важна тенденция. Съвременните LMS ви позволяват да оживите това, създавайки един вид „лента на модулите“, която се създава в зависимост от интересите на потребителя.

  1. Микрообучение

Микрообучението се превърна в сериозна тенденция, компаниите се стремят да предлагат специфични, тясно фокусирани и максимално конкретни елементи на обучение. Това може да бъде не само нова информация, но и повторение на миналата преди няколко дни.

Най-често микро-обучението се предлага под формата на кратки видеоклипове, но тенденцията е към повече използване на интерактивни елементи – викторини, кратки игри.

Този подход работи добре в тесни области, където заявките на служителите са много специфични и могат да се поберат в едно предложение, докато информацията е недостъпна за широка аудитория.

Микрообучението е идеален формат за мобилни устройства, чийто дял в използването нараства геометрично.

  1. Курация на съдържанието

Терминът, който дойде от маркетинга, намери своето приложение в образованието. Обработката на съществуващ материал, а не непрекъснатото производство на уникалния, ви позволява да спестите време и да реагирате по-бързо на пазара.

Проследяването на съдържанието и актуализирането на учебните материали с помощта на този подход ви позволява да стандартизирате и настроите регулярността на външния вид на учебното съдържание.

  1. Интерактивно видео обучение

Популярността на учебните видеоклипове в Youtube и други услуги продължава да расте. Днес се използва добавянето на интерактивни елементи – анкети, адаптивни видео скриптове, обяснения, задачи, вградени във видеоматериала.

  1. Социално обучение

Концепцията за социалните мрежи влиза в обучение, предлагайки същите инструменти (като, споделяне) за професионални цели. Да споделиш видео с обучение с колега, да допълниш материала с най-новите новини, да оцениш полезността и т.н.

Повечето LMS днес предлагат инструменти, които помагат за превръщането на social sharingв процеса на обучение. И е известно, че обучението в група е много по-ефективно.

Ако планирате преход към електронно обучение, ви препоръчваме да се свържете със специалисти и да подходите цялостно към този проект, като обръщате внимание не само на процеса, но и на резултатите от електронното обучение, които трябва да се наблюдават редовно.

HR Ресурси, Обучения на персонала

Leave a Reply