Кой е HR анализатор и какви компетенции трябва да притежава?
Днес работата с персонала включва не само задачите по работния поток на персонала, но и такива като обучение, оценка, мотивация на персонала, създаване на корпоративна култура и HR бранд. Изискванията за специалистите по човешки ресурси също са се променили и в списъка на задълженията им е добавена много важна функция за изграждане на интегрирана система за управление на персонала.
И тук си струва да се отбележи, че тази функция ще бъде неефективна, без да получава обратна връзка, т.е. без анализи.
По-рано събирането на информация и съставянето на доклади за човешките ресурси протичаха безразборно и е по-вероятно да са от второстепенно значение, а сега много компании преосмислят важността на тази функция. Големи и дори средни фирми въвеждат в своя персонал HR-анализатор, чиято задача е да събира и анализира всички данни за човешките ресурси за по-късна употреба при оптимизиране на HR процесите.
В момента има остра липса на квалифицирани HR-анализатори. Това се дължи преди всичко на факта, че анализаторът се нуждае от техническо мислене и образование, докато професията HR все още е свързана предимно с хуманитарните науки. И така, какви умения и компетенции трябва да притежава един съвременен HR-анализатор?
Бизнес ориентация
Преди да анализирате данните, трябва да разберете коя крайна цел преследвате и защо е важна за бизнеса. Това умение е много важно за HR анализатора, тъй като пряко засяга финансовия резултат на компанията.
Комуникация и консултиране
Комуникационните и консултантски умения са необходими за ефективна комуникация със собствениците на предприятия, за събиране на цялата необходима информация за проекта, както и за предаване на аналитични доклади на съответните групи.
HR експертиза
Няма значение дали анализът е за вас само част от работата, или сте напълно ангажирани с тази дейност, но HR експертизата е важно умение. Тази компетентност засяга почти всичко, което правите в работата си.
Експертизата в областта на човешките ресурси може да бъде разделена на три ключови области:
Познаване на това, което прави HR.
Познаване на най-добрите HR практики.
Разбиране на ключовите HR процеси.
Анализ на данните
Повечето организации използват в някаква степен отчетност и дашборд ( инструмент за управление на информацията, който проследява ключовите показатели за ефективност на Вашия бизнес.). За да докладва за данните за персонала, HR анализаторът участва в тяхното събиране, проверка на тяхната релевантност и последващ анализ.
Отчетите могат да бъдат еднократни и систематични. Съставянето на еднократни доклади означава, че информацията трябва да се събира ръчно от системите за отчитане и анализ. Също така тези данни често се нуждаят от допълнителна проверка и това може да отнеме много време.
В компаниите, в които отчетите се съставят систематично, процесът обикновено е автоматизиран и вграден във вътрешната HR система. Това прави отчетността по-малко трудоемка, което дава възможност да се съсредоточи върху аспекти, които са по-ценни за бизнеса, например прогнозен анализ.
Това изисква компетенции като внимателно внимание към детайла и творчески подход към използването на данни за решаване на бизнес проблеми.
Познаване на HR системите
Всички данни за анализ идват от HR-системи, които често се наричат системи за управление на човешки ресурси (HRMS). Тези системи съдържат по-голямата част от данните, необходими за работата на HR анализаторите.
Изборът на такава система, нейното внедряване и създаване на всички необходими данни за работа е една от задачите на HR анализа.
HRmaps е система за управление на персонала с интуитивен интерфейс. Той е лесен за разбиране и използване, което намалява времето за научаване как да се използва и инсталира. Наборът от функции ви позволява да организирате пълен цикъл на работа с HR ресурси.
Както можете да видите, тези шест важни компетенции включват както комуникационни и технически умения, така и способност за анализиране на данни, способност за използване на математически изчисления и способност за генериране на отчети. Ако съберете всички основни познания и компетенции на съвременен анализатор на човешките ресурси, получавате нещо подобно:
Основни задачи:
Оптимизиране и внедряване на (нови) процеси и системи за обработка на данни.
Настройка на HR данни, отчети и дашборд.
Изготвяне на стандартни (месечни, тримесечни и годишни) и индивидуални отчети.
Изготвяне на допълнителни отчети въз основа на анализ на данни от различни източници.
Одит на данните и поддържане на процесите за управление на данни.
Разработване и поддържане на речник на данните.
Участие в процесите на внедряване и модернизация на HRMS системите.
Навременно решение на голям брой системни задачи, като същевременно се поддържа високо ниво на качество.
Изисквания:
Отлични комуникативни умения и фокус върху раст на бизнеса.
Висше образование по HR, психология, икономика, иконометрия, социални науки или бизнес администрация.
X + години на съответния HR опит.
X + години на съответния опит в HRMS.
X + години на съответния опит за анализ на данни.
Анализиране съществуващите и да намиране на нови данни.
Експерт в MS Excel.
Опитът с визуализации на данни чрез R / Tableau / PowerBI.
Опит в статистическото моделиране и описателната статистика.
Автоматизирана не всичко, което може да бъде автоматизирано.
Основни SQL знания.
Ролята на HR анализаторът много разнообразна и описанията на длъжностите между компаниите могат да се различават значително на нивото на необходимите технически умения и компетенции. Но едно нещо е сигурно: HR анализаторът ще се търси все повече и повече, тъй като международната практика показва, че използването на HR анализ при вземането на ключови стратегически решения значително подобрява бизнес резултатите.