Как да се харесате на шефа?

От взаимоотношенията с ръководителя на работа зависи много – вашият кариерен ръст и общата атмосфера в екипа. Затова още от първия ден на новата работа трябва да направите правилното впечатление на шефа и да изградите доверчиви отношения. Ще ви покажем как да се харесате на шефа, мъж или жена.

  1. Помнете поръчките на шефа

Изглежда, че може да е по-лесно, отколкото да си спомняте инструкциите на шефа.

Какъвто и да е случаят – Никол Роландър, висш изпълнителен директор с над 10-годишен опит и автор на Business Insider, твърди, че служителите й многократно са я разочаровали със своето забравяне.

Затова отговорът на въпроса „Как да се харесвате на шефа?“ е съвсем прост – не забравяйте дори за малките задачи на шефа. Той ще бъде приятно изненадан, когато вие сами му припомните случай, за който самият той е забравил.

  1. Поддържайте връзка

Електронна поща или аудио запис в месинджъра – шефът винаги чака реакция на съобщението му от служителя. Особено ако работите в отдалечен екип.

Разбира се, никой не ви принуждава да сте в контакт 24 часа и да отговаряте на sms със светкавична скорост дори в 2:00 часа. Но ако искате да зарадвате шефа, той определено ще оцени навременната реакция на неговите съобщения. Дори краткото „добре“ или „прието“ ще бъде достатъчно.

  1. Работете качествено

Мислите ли как да се харесате на шефа? Работете ефективно! По-добре е да се заемете с 2 задачи и да ги завършите 200%, отколкото да съберете 20 задачи и да не завършите никоя. Лидерът не може да бъде впечатлен от количеството, но от качеството може.

  1. Предлагайте нови идеи

Абсолютно всички мениджъри обичат инициативните служители. Разбира се, по-добре е идеите да са конструктивни и интересни. Няма нужда да бягате с  всяка мисъл, която ви идва в главата. Помислете внимателно за идеята, представете си от какво ще се възползва компанията и след това я представете на шефа.

  1. Бъдете самостоятелни

В книгата си от 1948 г. „Как да спрем да се притесняваме и да започнем да живеем“ Дейл Карнеги описва историята на Леон Шимкин, топ мениджър в Саймън и Шустър. Шимкин въвел ново правило в своя екип – служителите не могат да поставят на дневен ред на срещата проблем, който първо не са се опитали да решат сами. Тази история е илюстрация на това как мениджърите харесват, когато служителите сами решават проблемите си.

Разбира се, адекватният шеф винаги ще ви насочи по правилния път, ще ви помогне и ще ви каже, но ще бъде много по-добре, ако се опитате сами да направите нещо, преди да отидете при шефа за помощ.

  1. Докажете вашата ценност

На новата работа трябва да докажете, че лидерът не е сбъркал при наемането ви – ще трябва да реализирате всички обещания, които сте дали на шефа на интервюто. Това е много важно! Покажете с дела, че с пристигането си компанията наистина печели много предимства и няма да ви трябват други методи как да се харесате на шефа.

  1. Бъдете любознателни

Изследването на бизнес школата при Харвардския университет доказа, че обръщането към шефа за съвет демонстрира заинтересованост и дори компетентност, а не липса на знания.

Ако един новодошъл служител активно се интересува от делата на компанията, опитвайки се да научи повече и да разбере допълнителни задачи, новият шеф ще го хареса на 100%.

  1. Идвайте на работа по-рано

Друго проучване на бизнес училище в Университета на Вашингтон, установи, че мениджърите възприемат служителите, които идват в офиса по-рано от другите, като по-добросъвестни и отговорни. Но ако дойдете като всички останали, но оставате до по-късно на работа, няма да има такъв ефект.

  1. Благодарете за обратната връзка

Следващият начин да се харесате на шефа е винаги да се опитвате да питате за своите успехи – какво се е получило добре, над какво си струва да работите. И не забравяйте да благодарите за обратната връзка, дори тя да е  отрицателна. Изследване на Университета в Южна Калифорния показа, че адекватното отношение към критиката предразполага шефа към служителя.

  1. Вземете си отпуск

Съвсем неочаквано, но науката смята, че отпуската има благоприятен ефект върху отношенията с шефовете и кариерата. Oxford Economics проведе проучване и установи, че служителите, които използват всички налични дни за отпуск, имат с 6,5% по-голяма вероятност да получат повишение от тези, които отказват поне 11 дни от почивката си.

Разбира се, се съмняваме, че почивката влияе пряко на увеличението. Най-вероятно отпочиналите служители са просто по-продуктивни. Но сега знаете точно как да се харесате на шефа – поискайте ваканция 🙂

  1. Не сравнявайте настоящата с предишната си работа

Последното нещо, което новият ви шеф иска да чуе от вас, е да сравнявате текущата работа с миналата. „Там мениджърът купи понички за всички в понеделник“, „диваните бяха по-меки в предишния ми кабинет“, „разбира се, че имате лоша екипна работа – не като на последната ми работа“.  Мениджърът просто не разбира подобни сравнения и ще се съмнява във вашия интерес към новата работа. Това е един от най-важните съвети как да се харесате на шефа.

  1. Адаптирайте се

Улесняване на живота на лидера е най-добрият начин да се харесате на шефа. Уточнете с него как предпочита да общува (поща, Slack, Viber или срещи лице в лице), по кое време е по-удобно за него да се обадите и как иначе бихте могли да установите ефективно сътрудничество. Никой шеф не може да устои на такъв отговорен подход към бизнеса!

 

Кратко резюме

Как да се харесате на всеки шеф – и на мъж, и на жена:

  • Бъдете независими, предлагайте идеи и проявете интерес към нова работа;
  • Настройте стила на комуникация към тази, на лидера – той ще го оцени;
  • Записвайте си всички инструкции на шефа, за да не забравяте за тях, и се опитайте да отговорите на всяко съобщение или писмо.

Какво не трябва да правите, ако искате да се харесате на шефа:

  • Не сравнявайте предишната работа с нова или поне не изказвайте на глас мислите си;
  • Не закъснявайте за работа – това се отразява на имиджа ви на отговорен служител;
  • Не се опитвайте да поемете възможно най-много задачи, за да покажете какъв тип работник сте – по-добре е да изпълнявате няколко задачи качествено;
  • Не забравяйте за инструкциите на шефа и обещанията, които сте му дали по време на интервюто.

 

My Job, Полезно