Как да се харесате на шефа?
От взаимоотношенията с ръководителя на работа зависи много – вашият кариерен ръст и общата атмосфера в екипа. Затова още от първия ден на новата работа трябва да направите правилното впечатление на шефа и да изградите доверчиви отношения. Ще ви покажем как да се харесате на шефа, мъж или жена.
- Помнете поръчките на шефа
Изглежда, че може да е по-лесно, отколкото да си спомняте инструкциите на шефа.
Какъвто и да е случаят – Никол Роландър, висш изпълнителен директор с над 10-годишен опит и автор на Business Insider, твърди, че служителите й многократно са я разочаровали със своето забравяне.
Затова отговорът на въпроса „Как да се харесвате на шефа?“ е съвсем прост – не забравяйте дори за малките задачи на шефа. Той ще бъде приятно изненадан, когато вие сами му припомните случай, за който самият той е забравил.
- Поддържайте връзка
Електронна поща или аудио запис в месинджъра – шефът винаги чака реакция на съобщението му от служителя. Особено ако работите в отдалечен екип.
Разбира се, никой не ви принуждава да сте в контакт 24 часа и да отговаряте на sms със светкавична скорост дори в 2:00 часа. Но ако искате да зарадвате шефа, той определено ще оцени навременната реакция на неговите съобщения. Дори краткото „добре“ или „прието“ ще бъде достатъчно.
- Работете качествено
Мислите ли как да се харесате на шефа? Работете ефективно! По-добре е да се заемете с 2 задачи и да ги завършите 200%, отколкото да съберете 20 задачи и да не завършите никоя. Лидерът не може да бъде впечатлен от количеството, но от качеството може.
- Предлагайте нови идеи
Абсолютно всички мениджъри обичат инициативните служители. Разбира се, по-добре е идеите да са конструктивни и интересни. Няма нужда да бягате с всяка мисъл, която ви идва в главата. Помислете внимателно за идеята, представете си от какво ще се възползва компанията и след това я представете на шефа.
- Бъдете самостоятелни
В книгата си от 1948 г. „Как да спрем да се притесняваме и да започнем да живеем“ Дейл Карнеги описва историята на Леон Шимкин, топ мениджър в Саймън и Шустър. Шимкин въвел ново правило в своя екип – служителите не могат да поставят на дневен ред на срещата проблем, който първо не са се опитали да решат сами. Тази история е илюстрация на това как мениджърите харесват, когато служителите сами решават проблемите си.
Разбира се, адекватният шеф винаги ще ви насочи по правилния път, ще ви помогне и ще ви каже, но ще бъде много по-добре, ако се опитате сами да направите нещо, преди да отидете при шефа за помощ.
- Докажете вашата ценност
На новата работа трябва да докажете, че лидерът не е сбъркал при наемането ви – ще трябва да реализирате всички обещания, които сте дали на шефа на интервюто. Това е много важно! Покажете с дела, че с пристигането си компанията наистина печели много предимства и няма да ви трябват други методи как да се харесате на шефа.
- Бъдете любознателни
Изследването на бизнес школата при Харвардския университет доказа, че обръщането към шефа за съвет демонстрира заинтересованост и дори компетентност, а не липса на знания.
Ако един новодошъл служител активно се интересува от делата на компанията, опитвайки се да научи повече и да разбере допълнителни задачи, новият шеф ще го хареса на 100%.
- Идвайте на работа по-рано
Друго проучване на бизнес училище в Университета на Вашингтон, установи, че мениджърите възприемат служителите, които идват в офиса по-рано от другите, като по-добросъвестни и отговорни. Но ако дойдете като всички останали, но оставате до по-късно на работа, няма да има такъв ефект.
- Благодарете за обратната връзка
Следващият начин да се харесате на шефа е винаги да се опитвате да питате за своите успехи – какво се е получило добре, над какво си струва да работите. И не забравяйте да благодарите за обратната връзка, дори тя да е отрицателна. Изследване на Университета в Южна Калифорния показа, че адекватното отношение към критиката предразполага шефа към служителя.
- Вземете си отпуск
Съвсем неочаквано, но науката смята, че отпуската има благоприятен ефект върху отношенията с шефовете и кариерата. Oxford Economics проведе проучване и установи, че служителите, които използват всички налични дни за отпуск, имат с 6,5% по-голяма вероятност да получат повишение от тези, които отказват поне 11 дни от почивката си.
Разбира се, се съмняваме, че почивката влияе пряко на увеличението. Най-вероятно отпочиналите служители са просто по-продуктивни. Но сега знаете точно как да се харесате на шефа – поискайте ваканция 🙂
- Не сравнявайте настоящата с предишната си работа
Последното нещо, което новият ви шеф иска да чуе от вас, е да сравнявате текущата работа с миналата. „Там мениджърът купи понички за всички в понеделник“, „диваните бяха по-меки в предишния ми кабинет“, „разбира се, че имате лоша екипна работа – не като на последната ми работа“. Мениджърът просто не разбира подобни сравнения и ще се съмнява във вашия интерес към новата работа. Това е един от най-важните съвети как да се харесате на шефа.
- Адаптирайте се
Улесняване на живота на лидера е най-добрият начин да се харесате на шефа. Уточнете с него как предпочита да общува (поща, Slack, Viber или срещи лице в лице), по кое време е по-удобно за него да се обадите и как иначе бихте могли да установите ефективно сътрудничество. Никой шеф не може да устои на такъв отговорен подход към бизнеса!
Кратко резюме
Как да се харесате на всеки шеф – и на мъж, и на жена:
- Бъдете независими, предлагайте идеи и проявете интерес към нова работа;
- Настройте стила на комуникация към тази, на лидера – той ще го оцени;
- Записвайте си всички инструкции на шефа, за да не забравяте за тях, и се опитайте да отговорите на всяко съобщение или писмо.
Какво не трябва да правите, ако искате да се харесате на шефа:
- Не сравнявайте предишната работа с нова или поне не изказвайте на глас мислите си;
- Не закъснявайте за работа – това се отразява на имиджа ви на отговорен служител;
- Не се опитвайте да поемете възможно най-много задачи, за да покажете какъв тип работник сте – по-добре е да изпълнявате няколко задачи качествено;
- Не забравяйте за инструкциите на шефа и обещанията, които сте му дали по време на интервюто.