Фаст фууд започнаха да наемат роботи поради недостига на персонал
Броят на свободните работни места в хранителната област нараства, но тези, които искат да станат готвачи и сервитьори стават все по-малко. Само в САЩ в индустрията има недостиг на персонал повече от 800 хиляди служители.
Заради безисходицата ot недостиг на персонал мрежите фаст фууд започнаха да наемат роботи. И това се отнася не само за начинаещи от Силиконовата долина, но и за такива гиганти като McDonald’s, Dunkin’ Donuts и Wendy’s.
Всяко осмо вакантно място в Съединените щати се пада върху ресторантьорския и хотелския бизнес, а в него остават общо 844 000не заети работни места, според американското Министерство на труда.
Ресторантите в Америка се откриват с рекордни темпове и изискват все повече и повече персонал. Равнището на безработица в ресторантьорската индустрия спадна до рекордно ниско ниво – само 6%.
Как да защитите спестяванията си с помощта на технология? Запознайте се с новия проект – Money + Newsletter
Всички тези фактори доказват, че опасенията за автоматизацията на работата на готвачите и сервитьорите са преувеличени. Освен това журналистите от Wall Street Journal разговаряха със собствениците на големи американски вериги за бързо хранене и установиха, че роботизацията наистина се очертава като тенденция едва сега и в отговор на недостиг на персонал. Производителността не расте, а постоянният оборот на персонала и увеличаването на търсенето на храна за дома изостря ситуацията още повече.
Мрежата на Dunkin Donuts Donut Café специално научи от бивши служители какви задачи ги принуждават да напуснат компанията и се опитаха да автоматизират тези процеси. Например, много се оплакват от необходимостта да пишат хиляди маркировки ежедневно на ръка. През 2017 г. мрежата инсталира терминали за печатане на етикети. Също така, преди това служителите самостоятелно „на око” определят качеството на смилането на кафето и я сравняват с проба. Сега за това се използват цифрови рефрактометри.
В същото време компанията не е напълно готова да автоматизира работата на персонала. През 2016 г. Dunkin ‘Donuts тестваха робот-барист, но се оказа, че той знае как да подготви само най-простите напитки и не е в състояние да се вслуша в желанията на клиентите.
Много вериги инсталират павилиони за самообслужване в ресторантите – сега в повечето страни можете да направите поръчка в KFC или McDonald’s без помощта на касиер. Патрик Сугру, ръководител на мрежата Saladworks, отбелязва, че служителите се отказват след първия неуспешен ден. „В тези случаи е желателно да има налични технологии, които да помогнат да се справят (с недостиг на персонал).
Появата на павилиони за самообслужване позволява на компаниите да изпращат работници на други задачи. Например, за обслужване на маси, както това се прави в някои клонове на Макдоналдс. Или да обработва онлайн поръчки, както прави хлебната мрежа на Panera Bread.
Мрежата на Wendy автоматизира една от най-неприятните задачи – миене на съдове и кухненски уреди, които се използват за готвене. Компанията е закупила скъпи съдомиялни машини, които изискват само едно натискане на бутон, а не шестстепенен процес, както преди. Този подход спестява 10 работни часа седмично. Wendy’s закупи също самопочистващи се печки и изпрати служителите в залата, за да обслужват маси и да помагат на клиентите.
WSJ стига до зивода, че автоматизацията е широко разпространена в ресторантьорския сектор. Въпреки това, тя е представена в забулена форма: няма андроиди и роботизирани манипулатори, но само подобрени приспособления и домакински уреди, както и незабележими таблетки и дисплеи.
Някои ресторанти обаче изпитват роботи в класическия смисъл. Мрежата CaliBurger вече е наела партида машини Flippy, за преобръщане на котлетите за бургерите. До края на годината роботи ще се появят в 50 ресторанта от веригата.
Също така, в наскоро открит ресторант Creator в Сан Франциско има робот-готвач. Машината само реже кифличките, добавя подправки, пържени картофи и дава напълно готов хамбургер само за 6 долара. За сравнение, Big Mac в Макдоналдс в Сан Франциско струва $ 5.79.
Служителите вместо да стоят на печката, поздравяват гостите, разказват им за новостите и им помагат да направят поръчката. Те също така приготвят пържени картофи и гарнитури, тъй като роботът все още не се справя с това.