5 успешни съвета за младите кадри, които искат да се развиват в ИТ бранша
Онлайн професиите стават все по-популярни и привлекателни.
Онлайн професиите стават все по-популярни и привлекателни. Повечето хора си мислят, че когато се насочиш към такава професия, ще започнеш да изкарваш купища пари без усилия и ще работиш, когато и от където си поискаш. Дали това наистина е така и какви са тънкостите в работата онлайн и дигиталната сфера, днес ще ни разкаже нашият гост.
Станимир Георгиев работи в сферата на информационните технологии от близо 15 години, като опитът му за този период се припокрива с казуси и знания по уеб и графичен дизайн, онлайн маркетинг и търговия, управление на лични и бизнес профили в социалните мрежи. През последните години фокусира ресурсите и вниманието си в уеб поддръжка и разработка на уеб сайтове и онлайн магазини.
Днес той работи към уеб отдела на водещата дигитална агенция SEOMAX. Тя е част от компанията Internet Media Group, управляваща водещи брандове в различни сектори на дигиталната сфера. Там той обслужва проектите както на български, така и на международни клиенти.
Кои са 5-те съвета, които Станимир ще даде на младите кадри, желаещи се развиват в ИТ сферата, може да прочетете в следващите редове.
Ако трябва да фокусирам опита и знанията си, придобити през всички тези години, трудно ще се впишем в една статия, но ще се опитам да синтезирам топ 5 на най-важните неща за един успешен IT специалист.
1) Учете
Едва ли ще ви изненадам – ученето е най-важното нещо във всяка една една професия и сфера. И не говоря за учене в училищата и университетите, а придобиване на нови знания навсякъде и по всяко време. Честно казано, аз бях много слаб ученик. Но по онова време, онлайн технологиите и професиите почти не съществуваха, или поне не в този им вид. За сметка на това, когато се появиха, започнах да ги изучавам, тествам и анализирам.
Нямаше такива специалности в университетите, нямаше онлайн и офлайн курсове, нито толкова информация в интернет. Самият интернет едва прохождаше и го използвахме за онлайн игри и чат програми като mIRC. Учех се, когато мога и където мога. И не защото някой ме караше или защото исках да работя в тази сфера. Напротив, по това време никой от нас не предполагаше, че ще съществуват професии като днешните уеб дизайнер, SEO специалист, маркетинг мениджър, копирайтър и т.н. Учех, защото ми беше интересно и това ми беше хоби.
Поради липсата на достатъчно информация, самият процес на напредване беше бавен и сложен. Днес за желаещите да научат нещо ново от сферата има куп възможности – както платени, така и безплатни. Курсовете например са едно добро начало да опиташ от материята и да разбереш дали това, което си избрал да се занимаваш, е за теб, или не. Не е като да се запишеш в университет и на втория месец да решиш да се отказваш от специалността си. Също така, са възможност да придобиеш обща представа и поне минимални знания, които един ден могат да са ти от полза, макар и бъдещата ти специалност да е по-различна.
Един от нашите проекти е именно IMG IT Academy, където избираме водещи лектори от бранша и предлагаме курсове за специализация на хората, които искат да се развиват в сферата. Предлагаме курс за програмиране, работа със системи за управление на уеб сайтове и онлайн магазини, маркетинг, дизайн, фотография и т.н.
2) Фокусирайте се върху това, което ви е интересно
Много от новите кадри днес започват да учат и практикуват дадена професия само защото са чували, че тя е доходоносна или модерна. Ето един пресен случай, който наскоро срещнах в интернет. Майка търси на сина си учител по информационни технологии? Какъв е този учител точно – по програмиране, по QA, по дизайн, frontend, backend, SEO? С какво точно иска да се занимава синът ви или вие сте чули, че IT специалистите изкарват пари от вкъщи и искате и той да стане такъв?
Много от хората, които навлизат в тази сфера по препоръката на някого, заради липсата на кадри или високи заплати, много бързо се отсяват от нея, защото кадрите не се взимат на всяка цена и пари не се дават за всичко на всеки. Липсата е именно за качествени кадри и високи доходи се дават на такива. А няма как да станете добър в нещо, ако го учите и практикувате на сила.
За това, ако трябва това да прозвучи като съвет, проучете различните видове онлайн професии и специалности и се фокусирайте върху това, което ви влече и ви е интересно и не спирайте да се учите. Както е казал Конфуций: “Намери си работа, която ти харесва, и никога няма да ти се налага да работиш.”
3) Практикувайте
Практиката е като ученето, но ама няма нищо общо. Във всяка една професия има куп казуси и тънкости, които няма как да опознаеш и научиш от книгите, университетите, курсовете или съветите на специалист. Аз лично от 15 години съм в тази сфера и всеки ден се сблъсквам с нещо ново, което ми се налага тепърва да науча.
Едва ли ще срещнете човек, колкото и голям специалист е, който ще ви потвърди, че знае и разбира всичко в работата си и ще се справи с всеки един проблем, без да му се наложи първо да го проучи. Работата с по-голям брой клиенти, колеги и проекти увеличава шанса ви да се сблъсквате с повече казуси, от които да извлечете повече и по-актуална информация.
Между другото, може да работиш за много проекти за някоя фирма или да работиш сам, като фрийлансър. Казвам го като човек, който е минал и през двете. В крайна сметка, най-важното е да отделяте достатъчно време и внимание, за да може да се сблъскате с възможно най-много и реални казуси, които трудно ще ви бъдат представени адекватно в университета или по курсовете. Особено онлайн.
Възползвайте се от стажантските програми, които предлагат фирмите от бранша. Не приемайте първите си месеци или година като работа, а като период за обучение. Много от тези програми предлагат минимално възнаграждение – дори е възможно възнаграждението да и нулево. Но в крайна сметка тези компании инвестират своето време и ресурси да обучават вас, а през този период вие едва ли ще сте в състояние да им изкарвате някакви пари, за да имате претенции за високи заплати, като на останалите във фирмата.
Имено обучението чрез тези стажантски програми и опитът с работа по реални клиенти, проекти, екипи и казуси ще ви предостави най-ценните качества за бъдещото ви развитие. Работете първо за името си и после оставете името ви да работи за вас.
4) Социализирайте се
Социалните контакти са ключов фактор за вашето развитие с сферата. Социалните контакти подобряват уменията ви да общувате адекватно с хората. Общуването с хора от бранша увеличават шансовете ви да обменяте полезен опит и информация. Общуването с хора извън бранша увеличава шанса ви да си бъдете взаимно полезни в бъдеще. Например, да ги привлечете като клиети и да им помогнете с вашите знания и опит или те да ви бъдат полезни с решаването на казус за ваш клиент от техния бранш.
Социализацията ще ви помогне да се впишете по-лесно в екипа на бъдещата ви фирма. Ще ви помогне да общувате по-лесно с бъдещите си колеги и клиенти. Търсете контакт с хора от общността. Включете се в различни Facebook групи на тематиката, от която се интересувате. Общувайте и с хората в тях. Учете се от техните успехи и провали. Включвайте се в различни дискусии. Онлайн контактите са само началото за бъдещото ви развитие.
Продължете нататък. Търсете реални контакти. Най-успешните методи за подобна жива комуникация и контакти е имено посещението на уъркшопи, семинари и конференции. В началото може да ви звучи малко притеснително, ако не сте особено контактен. Как така бихте отишли на някоя конференция сред 100-200-300 човека, без да познавате някого. Не се притеснявайте, обикновено повечето хора са достатъчно контактни, че дори и да се притеснявате, все че се намери някой да ви заговори и да потърси контакт с вас. Помислите и открийте начини как може да сте полезни един на друг.
Освен това, ако сте послушали предния ми съвет с търсенето на онлайн контакт по групите, шансът ви да срещнете там някого, с който вече сте общувал и имате обща тема на разговор, вече е увеличен. Повечето подобни конференции са платени и вероятно ще си помислите, че като току-що завършил ученик или студент ще ви е проблем да дадете 200-300 лв за един ден, за да присъствате на едно такова събитие. За ваша радост повечето от тях винаги са готови за някакъв вид партньорства и имат нужда от доброволци при организацията на събитието.
Първият семинар, на който отидох преди повече от 10 години, беше повече от 100 лв и ми се струваха доста. Освен това, трябваше да си организирам и транспорт до София. За мое щастие познавах организаторите именно от дискусиите ни в подобни групи и им предложих аз да отида и да снимам събитието безплатно в замяна на присъствието си там. Това беше и първият ми реален контакт с толкова много хора от бранша.
Днес друг от проектите, който развиваме в Internet Media Group, е именно Digital4Bulgaria. Организираме конференции, свързани с онлайн маркетинг и търговия в най-големите градове в България – София, Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора и Русе. Въпреки, че конференциите ни са насочени предимно към онлайн маркетинг и търговия, в тях се включват лектори и гости с всякакви специалности: оптимизация, програмиране, дизайн, фотография, счетоводство, право и тн.
Участието ви в подобни конференции като гост или доброволец ще ви даде ценен опит и контакти, които може да са ви много полезни за развитието ви в бранша.
5) Мислете в перспектива
Ако бих могъл да оформя този пети и последен съвет като някакъв вид заключение, то би било именно това. Мислете в перспектива. Мислете какво искате да се случи с вас след 1,2 или 5 години. С какво искате да се занимавате и в каква среда се виждате?
Няма да може да работите вашата желана работа още утре, нито да изкарвате желаната от вас заплата, нито да познавате подходящите хора. Но утре е подходящо време да започнете да изграждате бъдещето си. Проучете различните видове професии от бранша, изберете какво би ви било интересно, учете, практикувайте, търсете контакт с хора от бранша, запишете се на курс за специализация или на стаж. Разгледайте подходящи събития, уъркшопи и семинари.
Бъдете упорити и креативни!